S 30:ans historia

Lite historia

Under hela sextiotalet tillverkades inte en enda skärgårdskryssare i Sverige. Nya idéer om komfortabel segling, nya material och konstruktionsmetoder stämde inte riktigt överens med den gamla skärgårdskryssarens föreskrifter från 1905. Trots allt fanns det en liten grupp entusiaster i Göta Segelsällskap som inte nöjde sig med att polera den nostalgiska mahognyglansen på sina fina gamla båtar.På Stockholmsmässan 1969 visade de upp ritningar på en ny skärgårdskryssare i plast.
Svenska Seglarförbundet som också hade planer på att konstruera en snabb klassiker tog upp idén och bildade en projektgrupp med den kände konstruktören Reimers i spetsen. Den första båten provseglades 1971. Fisksätra varv fick förtroendet att tillverka. Saken var klar. Traditionen var räddad och svenska seglare hade fått ett alternativ till de höga och breda IOR-båtarna som i kanske alltför stor utsträckning kommit att dominera marknaden. Generationers kunskap om segling i svenska vatten samlades i en modern entyps skärgårdskryssare.

Sedan dess har det hänt en hel del med S30. Den blev snabbt en populär båttyp och ett S30-förbund bildades bl.a. för att bevaka båttypens vidareutveckling inom entypsklassens regler. År 1978 genomfördes en rejäl modernisering i samarbete med S30 Förbundet och Fisksätra Varv. Moderniseringen gick främst ut på att göra det bekvämare och enklare för den seglande familjen. Ny däckslayout, högre placerad och bekvämare sittbrunn, rymligare inombords med förbättrad inredningsdisposition, alla fall och trimlinor dragna till sittbrunnen för att nämna några exempel. Den gamla fördomen att en skärgårdskryssare måste vara obekväm och svårseglad har vi tagit död på. S30, som hon ser ut i dag, är en fin kombination av välseglande skärgårdskryssare och bekväm familjebåt.

Skärgårdskryssaren har en särskild fördel gentemot andra båttyper som är värd att poängtera. Man kan lägga till på grunda ställen, där de andra båttyperna får svårigheter. S30 sticker nämligen mindre än en halvmeter fyra meter från fören. S30:s egenskaper i vattnet behöver vi förmodligen inte övertyga dig om. Snabbhet, skönhet och känsla är ord som i väldigt hög grad utmärker seglingsupplevelsen. S30 är och kommer att förbli en entypsbåt, det går S30 Förbundet i borgen för. Om vi däremot kan göra positiva förändringar, så ska vi göra det. Exempel på en sådan förändring är de nya klassregler som infördes 1993 och som medger en alternativ segelritning med c:a 18% större segelyta.

[oqeygallery id=1]