Ordföranden har ordet

Så står vi nu inför en ny säsong. Friborden är polerade, botten ej målad (och ska inte heller målas), motorn testad och flaggan i topp. Vad kan man nu förvänta sej av kommande äventyr? Blir det busväder? Kommer ankarlinan snurra upp sej i propellern? Eller kommer det bli som det brukar, d.v.s. hyfsad koll på det mesta?
Vi har tre evenemang att se fram emot. Det första redan 4-5/06. Då blir det vårmöte i Grönskärsfladen. Se separat inbjudan.
I slutet av juli ska vi ha en liten annorlunda eskadersegling. Förra året tog vi oss till Åland, det ska vi göra i år också, men inte riktigt på samma sätt. Vi startar där skärgården börjar, på kungliga Djurgården. Därifrån genom norra skärgården i korta etapper till Kapellskär, där vi avslutar med en dagstur till Åland ombord på M/S Rosella.
Sedan blir det som vanligt kräftskiva i Ladviken i augusti.

God vind önskar
Bo Eriksson

 

 

 

 

Ordföranden har ordet. 2015

Det kom ett brev från Veteranbåtsföreningen. Man vill att vi ska bli medlemmar. S30 en veteranbåt? Vafalls!? Vi som tycker att vi har en modern snabb kappseglare i plast! Vid närmare eftertanke visar det sig emellertid att några av oss köpte den för över 40 år se´n. Så frågan är om S30 börjar närma sig veteranbåtsstatus, och i så fall, är det något bra?
Personligen känner jag mig stolt över att ha en båt som fortfarande efter 40 år seglar så fint och passar så bra i de skärgårdar, där vi mest håller till. Det faktum att det efter 43 år fortfarande finns ett aktivt förbund som kontinuerligt arbetar för att bevara klassens entypskaraktär tycker jag också visar att konstruktionen håller.
Om du vill veta mer om veteranbåtar så är du varmt välkommen till årsmötet där Olle Neckman, från Veteranbåtsföreningen, berättar om verkamheten.
ordf./Bo Eriksson

Ordföranden har ordet 2013
Årets första nummer av tidningen Segling damp just ner i brevlådan. Där finns ett utvik av sällan skådat slag, en tolv meter lång segelbåtsdröm i mahogny. Konstruerad och delvis byggd av Göra Dahlström, förståss. Ni vet, han med Rhapsody-båtarna. Båten är så fantastiskt vacker med sina kaxigt långa slanka linjer, ribbdäck, liten kort ruff m.m.
En sån bild gör mej glad och jag börjar genast se fram emot sommaren i båten. I samma tidning finns massor med annonser med bilder på moderna plastbåtar med breda häckar och stora utrymmen. Sådana bilder gör mej inte så värst glad, bara ointresserad. Skulle lika gärna kunna vara husvagnsannonser. Varför gör dom inga vackra båtar avsedda för skärgårdssegling nuförtiden? Det funderade nog Svenne Ejdestam också på för fyrtio år sedan då S30-an såg dagens ljus.
I samma tidning finns en artikel om Peter Norlin. Han ritade ju bl. a. Omega 42 och andra långsmala båtar, så en del har väl hänt, det medges, men för det mesta handlar det i annonserna om kort och tjockt. Kort och tjockt passar inte för oss som vill segla runt i skärgårdarna, kan dom inte fatta det!!
F.ö. har vårt SRS-tal nu justerats ner till 1,188. Dags för lite kappsegling igen kanske? Ett bra sätt att testa är att komma till vårträffen, där ska vi ha en liten enkel kappsegling, bara det nu blåser.
God vind önskar
ordf./Bo Eriksson

2012

Ordföranden har ordet
Så har vårvintern kommit och på TV har dom dragit igång antikrundan igen. I nästan varje avsnitt kommer det någon dragandes med en gammal möbel som har målats om och restaurerats långt bortom originalskick. Skulle t.ex. Knut Knutsson få in en ommålad Haupt-byrå med IKEA-beslag så fick man nog köra honom till akuten. Begrepp som original, mint-condition och ”från tiden” är det som gäller och inga ändringar på grejor som från början är utomordentligt genomtänkta och välgjorda uppskattas.
Nu vill jag inte påstå att det finns så många likheter mellan en S30 och en Haupt-byrå, åtminstone inte seglingsmässigt. Emellertid kan jag inte låta bli att dra en del paralleller. En S30 är definitivt ”från tiden”, d.v.s. tiden innan man började importera utländska plastcontainrar avsedda för medelhavets marinor. Jag är övertygad om att man i framtiden än mer kommer att uppskatta S30-ans egenskaper som en lättseglad, lättparkerad och snabb båt och då vill man säkert att den ska vara i original och gärna i mint-condition.
Så var försiktig med sticksågen i vår, jag önskar att våra fina S30:or så långt det är möjligt bevaras i originalskick och används för kappsegling och bekväm segling i skärgårdar så som det en gång var tänkt