Eskaderseglingen

S30 eskader 2021

4 st S30 samlades i Kolnäsviken på Ornö tisdagen den 3 augusti (6 st var anmälda men 2 lämnade återbud) Det här var 3:e gången vi planerat att segla till Nyköping men de tidigare har på grund av hårda sydliga vindar ändrats och vi har seglat norrut istället. På kvällen samlades vi och planerade seglatsen till Nyköping i trevlig samvaro.

Efter frukost seglade vi på en fin sträckbog nästan ända till Nynäshamn, sista biten till vår natthamn Rassa Vikar blev det dock motorgång. Efter bad i härligt varmt vatten 22-23 grader och en god middag samlades vi på berget för samkväm med chips och en eskader-whisky.

Dagens etapp började med motorgång till Ankarudden därefter en härlig sträckbog ända till Säfsundet. Vid kom fram till dagens mål Västra Stendörren tidigt på eftermiddagen så vi fick en fin plats för alla S-30 bredvid varandra, en fin syn. Vi fick också tid till en lång promenad och och inköp av glass.

Nästkommande dag blev en kort etapp i härlig medvind, vid Vålaröfjärden seglade vi in på den slingriga och mycket vackra Viktorialeden, vid Stengrund i Örsbaken blev det dock motorgång i en lång smal utprickad ränna in till Nyköping där vi förtöjde i den fina gästhamnen. Vi var tidigt framme så på eftermiddagen promenerade vi runt i staden och kvällen avslutades med en gemensam middag på Hamnkrogen.

Liggedagen i Nyköping började med att vi skiftade bryggplats då vinden skulle skifta och öka samt att det skulle börja regna, hittills hade vi haft toppenväder med sol och fina vindar. Med regnkläder och paraply trotsade vi vädret och promenerade på förmiddagen till Sörmlands länsmuseum där de hade en intressant utställning med gamla mopeder och motorcyklar utöver detta fanns en mängd intressanta delutställningar med konst, kläder och Nyköpings historia. Även denna kväll avslutades med en gemensam middag.

Nästkommande dag var gråmulen och regnet hängde i luften när vi för motor lämnade Nyköping och gick den korta vägen till Nyköpings SS klubbholme, Broken. Dagen blev mulen och blåsig, tyvärr var den efterlängtade bastun stängd pga corona.

Nästa dag hade vädret åter blivit bra med sol och svaga sydliga vindar, dagen mål var åter Rassa vikar men denna gång seglade vi via Bokö-strömmen och Tottnäsbron. När vi kom ut på Svärdsfjärden hade vinden ökat och vi fick en fantastisk segling sista biten fram till bron efter bron motorgång till dagens mål, dagen avslutades med gemensamt samkväm på en solbelyst klippa.

Dagens mål var Nåttarö, alltså åter en kort etapp, motorgång genom Dragets kanal sedan en härlig segling i fin sydlig vind. Vi var framme tidigt så vi fick alla plats på bryggan i Östermarsfladen. Tidig eftermiddag samlades vi åter efter olika aktiviteter och promenerade gemensamt till nya Nåttarö krog vid ångbåtsbryggan för en gemensam middag.

Efter morgondopp och frukost avseglade vi i sol och sydlig vind mot Sjunkviken på norra Fjärdlång via Ryssundet och Järnsundet. Kvällen avslutades åter på en fin klipphäll med ett glas vin med tilltugg, samt summering av årets S30 eskader som vi alla tyckte var mycket lyckad.

Nästa dag skildes eskadern, vissa seglade hem och vissa seglade vidare.